• Preparaty Monojonowe Invex Remedies
  • »
  • Preparaty Invex Remedies

Wigilijny stół na zdrowie

Data dodania: 2010-12-20 23:33:36, Dodane przez: Honia
Wyświetlony 6660 razy, Komentarzy: 0
Wrzuć na FacebookWykop!
Wigilijny stół na zdrowie
Oryginalny obraz: http://melomeals.blogspot.com/2008_05_01_archive.html

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, czas który spędzamy ze swoimi najbliższymi przy wigilijnym stole. Era Zdrowia jak zawsze zachęcająca do zdrowego stylu życia poleca w tym roku 12 wigilijnych naprawdę zdrowych potraw, w oparciu o tylko składniki pochodzenia roślinnego, bez dodatku cukru, a przy tym naprawdę pysznych, wyśmienitych, sytych, a jednocześnie nie obciążających Naszych układów pokarmowych.

Życzymy smacznego!

Ciasto daktylowo-bananowe
25 dag suszonych daktyli, 1/3 szklanki oleju słonecznikowego tłoczonego na zimno, 2 dojrzałe banany, 30 dag pszennej razowej mąki, 30 dag płatków owsianych, 2 łyżki miodu (niekoniecznie), pół szklanki orzechów włoskich
Daktyle zalać niewielką ilością wody. Gotować 15 minut do rozgotowania się daktyli. Masę ostudzić i wymieszać z olejem, dokładnie utrzeć na puszystą masę. Ucierając dodawać banany i na koniec mąkę, płatki i posiekane na drobne kawałki orzechy. Jeśli ciasto jest za gęste dodać wody. Piec około 25-30 minut w dobrze nagrzanym piekarniku. Kroić, gdy ciasto wystygnie. Przed pokrojeniem dobrze byłoby odstawić je na kilka godzin w chłodne miejsce.

Mazurek z płatków owsianych
2 szklanki płatków owsianych, 2 szklanki mąki pszennej razowej, 3 łyżki miodu lub słodu, pół szklanki oleju tłoczonego na zimno, 20 dag bakalii: rodzynek, orzechów, daktyli, migdałów, śliwek suszonych, pestek z dyni.
1 szklankę mąki posiekać z olejem, dodać płatki i tyle wody, aby ciasto nadawało się do wywałkowania.
Nasmarować formę tłuszczem, wywałkować ciasto na grubość około pół cm. i ułożyć w formie. Bakalie namoczyć około pół godziny do napęcznienia, wymieszać ze szklanką mąki i wodą. Położyć na cieście. Piec w gorącym piekarniku około 30-40 minut.

Kutia
Szklanka pszenicy, szklanka maku, 2 łyżki ziarna lnu, bakalie: rodzynki, figi, morele, śliwki suszone, pestki z dyni i słonecznika, 1 szklanka orzechów włoskich, 2 łyżki miodu albo słodu
Namoczyć pszenicę na noc, a następnie gotować do miękkości przez około godzinę. Ugotować mak. Bakalie namoczyć przez około 20 minut i pokroić. Siemię lniane uprażyć na suchej patelni. Wszystkie składniki połączyć i wymieszać. Kutię można podawać na ciepło i na zimno.

Pierożki z kapustą
Składniki na ciasto: 1,5 szklanki mąki razowej pszennej, 5 łyżek wody, pół łyżeczki oleju; składniki na farsz: 50 dag kiszonej kapusty, 3-4 pieczarki, 2 cebule, pieprz, sól; szklanka oleju do smażenia
Przygotować farsz: kiszoną kapustę zalać wodą i gotować około godzinę. Na patelni podsmażyć pokrojone w kostkę pieczarki i cebulę. Dodać do gotującej się kapusty i gotować jeszcze razem pod przykryciem około pół godziny. Doprawić solą i pieprzem do smaku. Przygotować ciasto: do miski wsypać mąkę. Przygotować 5 łyżek wrzątku, dodać do niego sól. Wlać do mąki i szybkimi ruchami za pomocą drewnianej łyżki wymieszać. Dodać pół łyżeczki oleju i rękami zagnieść ciasto. Wywałkować cienko i pokroić na kwadraty. Wkładać farsz i zlepiać pierożki. Do garnka wlać olej, mocno rozgrzać i wkładać pierogi. Smażyć około 5 minut.

Sałatka jarzynowa świąteczna
1 szklanka ugotowanej fasoli mung, 5 ugotowanych ziemniaków, 1 ugotowana marchew, 1 jabłko, 1 kiszony ogórek, 1 cebula, 2 łyżeczki musztardy, sok z 1 cytryny, 4 łyżki oleju tłoczonego na zimno, sól, pieprz, bazylia, oregano, garść kiełków z rzodkiewki lub rzeżuchy
Fasolę i warzywa ugotować. Warzywa pokroić w kostkę. Przyprawy rozprowadzić sokiem wyciśniętym z cytryny i olejem. Dodać musztardę i dokładnie wymieszać sos. Wszystkie warzywa włożyć do salaterki, zalać sosem i delikatnie wymieszać. Przybrać zieleniną - rzeżuchą lub kiełkami z rzodkiewki.
Zupa migdałowa
25 dag migdałów, 1 litr mleka sojowego, kawałek cynamonu, 2 łyżki rodzynek, pół szklanki ciemnego ryżu
Ugotować ryż na sypko. Migdały sparzyć wrzątkiem, obrać ze skórki i ubić w moździerzu, podlewając wodą, tak aby wytworzyła się oleista masa. Ubitą masę rozprowadzić gorącym mlekiem sojowym, dodać cynamon i rodzynki, podgrzewać na małym ogniu. Nie doprowadzić do wrzenia. Podawać z ryżem.

Pierogi z warzywami
Składniki na ciasto: 3 szklanki razowej, pszennej mąki, przegotowana woda; składniki na farsz: 1 szklanka kiszonej kapusty, garść suszonych grzybów, pół szklanki ugotowanej soczewicy, sól i pieprz do smaku
Mąkę wysypać na stolnicę, zrobić dołek, dodawać stopniowo gorącą wodę i wyrabiać ciasto. Rozwałkować cienko i wycinać szklanką krążki dowolnej wielkości. Przygotować farsz: ugotować kapustę z grzybami przez około 30 minut. Ugotować soczewicę. Połączyć ugotowane kapustę i soczewicę. Gdyby farsz okazał się zbyt rzadki można dodać trochę mąki ziemniaczanej. Nakładać na krążki z ciasta. Zaklejać pierogi. Uformowane pierogi gotować we wrzącej wodzie od wypłynięcia 5-7 minut. Można także zapiec w piekarniku.

Barszcz czerwony na zakwasie
1 kg buraków, warzywa: marchew, pietruszka, por, seler, cebula, 2 łyżki oleju tłoczonego na zimno, 4 suszone borowiki, przyprawy: pieprz, sól, sos sojowy, 1/3 szklanki wywaru z suszonych grzybów; składniki na zakwas: skórka z razowego chleba, 2 ząbki czosnku
Oczyszczone buraki umyć, obrać i pokroić na plastry. Ułożyć w kamiennym, wyparzonym uprzednio garnku lub w dużym szklanym słoju. Przygotować ok. 1,5 litra przegotowanej i ostudzonej wody, do której dodać roztarty czosnek. Zalać buraki wodą, dodać skórkę razowego chleba. Słój przykryć czystą ściereczką, pozostawić na około 4-5 dni w temperaturze pokojowej. Gdy barszcz się zakisi przygotować wywar z jarzyn i grzybów. Umyte i obrane warzywa i namoczone uprzednio przez 2 godziny suszone grzyby zalać wrzącą osoloną wodą i gotować około 20 minut z dodatkiem kilku ziaren pieprzu. Na koniec gotowania dodać olej, przyprawy. Odcedzić warzywa, które można użyć do sałatki warzywnej. Wywar połączyć z zakwasem buraczanym w takiej proporcji, jaka nam odpowiada. Przyprawić do smaku solą i pieprzem. Krótko zagotować. Podawać w filiżance czysty, z pierogami lub uszkami.

Zupa z grzybów
Pęczek włoszczyzny, 50 dag świeżych grzybów, 2 cebule, 2 łyżki oleju tłoczonego na zimno, 1 łyżka mąki, pieprz, sól, 2 liście laurowe, ziele angielskie, pęczek natki z pietruszki
Włoszczyznę umyć, oczyścić i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Zalać wodą, dodać przyprawy i ugotować wywar. Grzyby oczyścić, umyć i pokroić w kostkę. Pokroić również w kostkę oczyszczoną cebulę. Grzyby i cebulę dusić razem w rondelku na niewielkiej ilości tłuszczu i wody. Wrzucić do wywaru z warzyw. Zrobić zasmażkę: mąkę podprażyć na patelni, dodać łyżkę oleju, rozetrzeć, następnie dodać trochę wywaru, dobrze wymieszać, wlać do zupy, zagotować. Doprawić zupę solą i pieprzem. Podawać posypaną drobno posiekaną natką pietruszki lub z grzankami z razowego chleba.

Soja po grecku
200g kotletów sojowych, lub kostki sojowej, 0,5 kg marchwii, 0,5 kg korzenia pietruszki, 0,5 kg selera, 3 cebule, natka pietruszki, listek laurowy, ziele angielskie, pieprz ziołowy, szczypta cayenne, sól, bazylia, oregano, koncentrat pomidorowy 300g, olej tłoczony na zimno
Kotlety sojowe namoczyć w gorącej wodzie na około 1 godzinę. Cebulkę pokroić i wrzucić na rozgrzany olej wraz z kotletami, dusić przez ok. 15 minut. Pod koniec duszenia dodać sól, pieprz, cayenne, bazylię i oregano. Oddzielnie poddusić w małej ilości wody przez 20 minut potarty na drobnej tarce seler, pietruszkę, marchew. Pod koniec gotowania dodać  wszystkie przyprawy i koncentrat pomidorowy. Dusić jeszcze przez chwilę i wymieszać z cebulą i kotletami. Podawać z posiekaną drobno natką pietruszki.


Makowiec
2 szklanki maku, 1 szklanka wiórek kokosowych, 1 szklanka rodzynek, 1 szklanka daktyli, 0,5 szklanki migdałów, 1 słoik dżemu owocowego, od 1 do 1,5 szklanki mąki kukurydzianej, cynamon, 10 łyżek stołowych karobu, 1 szklanka mleka sojowego
Mak i wiórki kokosowe gotować przez 15 minut, a następnie przemielić przez maszynkę o drobnym sicie. Rodzynki sparzyć wrzątkiem na 5 minut, a następnie odcedzić. Daktyle i migdały pokroić na drobne kawałki. Karob wymieszać z połową szklanki gorącej wody, a następnie dodać szklankę mleka sojowego i wymieszać aż do uzyskania jednolitej masy. Pozostałe składniki wymieszać razem. Położyć jedną warstwę na blasze posmarowanej tłuszczem, a następnie polać masą karobową. Na to położyć drugą warstwę ciasta. Piec w temperaturze 200 st. przez ok. 50 minut.


Moczka śliwkowa
1 kg suszonych śliwek, 2 łyżki oleju roślinnego, 2 łyżki mąki, kawałek piernika, 1 szklanki rodzynek, szczypta cynamonu i soli
Śliwki namoczyć poprzedniego dnia w 2 litrach przegotowanej, letniej wody. Następnego dnia gotować w tej samej wodzie na małym ogniu tak długo, żeby śliwki się rozgotowały. Przetrzeć przez sito, żeby odeszły pestki. Z oleju i mąki zrobić ciemną zasmażkę i zagęścić nią śliwkową moczkę. Kawałek czerstwego piernika utrzeć na tarce i dodać do zupy. Doprawić cynamonem, szczyptą soli i uprzednio namoczonymi, posiekanymi rodzynkami.


Komentarze do artykułu: Wigilijny stół na zdrowie

Nick:
E-mail:

Artykuły podobne do Wigilijny stół na zdrowie:
  • Roślinne zastępniki serków i jajecznych potraw - pycha!

    Tu znajdziesz przepisy na roślinne wersje serków, serów, twarogów, sernika, jajecznicy, majonezu i...A wszystko pycha. Chcesz jadać smacznie i zdrowo? Zerknij tutaj.
  • Orzechy na zdrowie i pyszny obiadek

    Orzechy wzmacniają serce i układ krążenia. Obniżają cholesterol i mają działanie antyutleniające i antynowotworowe. Jeśli zjadamy je w niezbyt dużych ilościach - wpływa to na nasz organizm niezwykle pozytywnie. Wzmacniają śledzionę, żołądek i trzustkę, pobudzają produkcję płynów wewnętrznych i odżywiają...
  • Kuracje na kaszel

    Przepisy na pomocne napary ziołowe w przeziębieniach i przy uporczywym kaszlu.
  • Przepis na sałatkę z mandarynek z czerwoną kapustą

    Prosta, smaczna i pożywna sałatka - połączenie owoców i warzyw. Naprawdę palce lizać!
  • Mikstury dla nerek

    Naturalne, smaczne i proste sposoby na oczyszczenie i uzdrowienie nerek.
Filmiki podobne do Wigilijny stół na zdrowie:

Native American Spiritual Music 2

A selection of graphics and the great music of oliver shanti combine in this 2nd video of native american spiritual music. Indian spirituality centers on a (więcej...)

Co jeść aby wzmocnić oczy?

Z filmu dowiesz się: - które produkty należy jeść, aby wzmocnić wzrok - jak przygotować koktajl diety strukturalnej wzmacniający wzrok Receptura koktajlu diety strukturalnej wzmacniającego wzrok: - 200 ml (więcej...)

Lifewave - kobieta wstaje z wózka inwalidzkiego!!! | Opinia Video

Więcej na www.LifewavePolska.pl OPIS: W trakcie prezentacji technologii Lifewave w TCZEWIE zgłosiła się Pani, która cierpiała z powodu silnego bólu kolana. Lekarz chciał odesłać ją na (więcej...)
Kategorie Zdrowia
Zdrowie na e-mail
Podaj swój e-mail:
a będziemy powiadamiać Cię o nowościach
Naturalne Zdrowie i Suplementy
Agnieszka Biernat - terapeuta - dietetyk, specjalista ds. profilaktyki i promocji zdrowia.
Właścicielka Gabinetu Dietoterapii (badania genetyczne, testy na nietolerancje pokarmowe, testy zdrowia, porady zdrowotno-dietetyczne, jadłospisy, przepisy, zakupy z dietetykiem, kursy gotowania).

Autorka książek: „Dieta która żywi i leczy” oraz "Zdrowiej jesz - zdrowiejesz!", a także (rozwiń)
Ostatnie komentarze
Zaloguj się! Po co?

Przypomnienie hasła

Adres E-mail*
Na podany aderes email zostanie wysłane nowe hasło!

Szybka Rejestracja

Uwaga! Rejestrując się akceptujesz Nasz Regulamin
Mężczyzna* Kobieta*
Adres E-mail*
Nick*
Imię
Nazwisko
Hasło*
Potwierdź hasło*
Awatar
* Pola wymagane
Statystyki online
Użytkownicy online: 0
Gości online: 10
Ostatnie Artykuły w
Zdrowe alternatywy
Jedzenie jednego awokado dziennie likwiduje powstawanie złego cholesterolu Jeśli uwielbiasz awokado to świetnie, ponieważ jak pokazuje nowe badanie, jedzenie jednego awokado dziennie może pop ... Więcej »
Ksylitol zdrowy zamiennik cukru Ksylitol jest białą, krystaliczną substancją, która wygląda i smakuje jak cukier. Tym różni się od innych subs ... Więcej »
Ksylitol - jak słodko i... zdrowo! Ksylitol jest bezpieczny dla diabetyków, nie fermentuje w przewodzie pokarmowym. Reguluje gospodarkę mikroelementami - ... Więcej »
Wigilijny stół na zdrowie Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, czas który spędzamy ze swoimi najbliższymi przy wigilijnym stole. Era Zd ... Więcej »
Syrop z agawy Syrop z agawy to bardzo odżywczy, zdrowy zastępnik białego cukru. Jest łatwiej przyswajalny niz sacharoza i glukoza. ... Więcej »
Popularne Artykuły w
Zdrowe alternatywy
Syrop z agawy Syrop z agawy to bardzo odżywczy, zdrowy zastępnik białego cukru. Jest łatwiej przyswajalny niz sacharoza i glukoza. ... Więcej »
Jedzenie jednego awokado dziennie likwiduje powstawanie złego cholesterolu Jeśli uwielbiasz awokado to świetnie, ponieważ jak pokazuje nowe badanie, jedzenie jednego awokado dziennie może pop ... Więcej »
Roślinne zastępniki serków i jajecznych potraw - pycha! Tu znajdziesz przepisy na roślinne wersje serków, serów, twarogów, sernika, jajecznicy, majonezu i...A wszystko pych ... Więcej »
Mleczka roślinne - pyszny i zdrowy wynalazek Bardzo smaczne są mleczka robione z surowych wcześniej namoczonych orzechów. Orzechy choć są bardzo bogatym źród ... Więcej »
Wigilijny stół na zdrowie Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, czas który spędzamy ze swoimi najbliższymi przy wigilijnym stole. Era Zd ... Więcej »
Co u nas słychać
Polecamy pod choinkę - ostatni gwizdek! 2013-12-16 15:23:181 Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i Choinka. Czemużby nie sprawić komuś na prezent coś naprawdę zdrowego. \"Troszkę\" już suplementów i zdrowej żywności spróbowaliśmy, mamy wyrobione pewne opinie. Być może będziemy w stanie komuś pomóc w decyzji wyboru czegoś z bardzo szerokiego asortymentu produktów dla zdrowia.